Menu

Door de ogen van John en Louise

Een interview met docent John Konijn en cursiste Louise Rutten over een portret, landschap en stadsgezicht, geschilderd op de Gooise Academie in Laren.

In het atelier staan drie schilderijen; een portret, een landschap en een stadsgezicht. De schilderijen zijn geschilderd door Louise Rutten, cursist bij John Konijn aan de Gooise Academie. Ieder schilderij heeft zijn eigen uitstraling: het portret laat een trotse dame zien, geschilderd met donkere kleuren en een subtiele lichtinval.

‘Schilderen is een extreme uitdaging’ volgens Louise. ‘Het begint met compositie bepalen met behulp van schetsen en/of uitsnedes maken van het beeldmateriaal op de computer’.

Volgens John mag de cursist zelf bepalen voor welke techniek hij of zij kiest. Kwaststreken, kleurgebruik en contrast zijn wel belangrijk in een schilderij; daardoor begint het schilderij te leven. Met name de kwaststreken in het portret laten zien dat Louise met kracht en power haar schilderijen maakt. Groen is een kleur die zij zelden of nooit gebruikt in haar schilderijen omdat ze niet happy van de kleur groen wordt. ‘Genieten en een uitdaging hebben tijdens het schilderen is een vereiste’ aldus Louise.

 

Bij een stadsgezicht kunnen herinneringen en beleving van invloed zijn op de emotie die de schilder heeft tijdens het schilderen. Dit is terug te zien in de techniek die Louise heeft gebruikt. In dit schilderij is te zien dat de verf ruw op het doek gezet is. Naast de gewone kwast heeft Louise gebruikgemaakt van een paletmes.

 

‘Het is de hele energie van het werk, de kracht in iedere verfstreek die het schilderij spannend maakt ’aldus John. De tram, die aan de linkerkant op het doek geschilderd is, lijkt net alsof hij eraan komt rijden. Dat komt met name door het kleurgebruik. Door verschillende kleuren zoals blauw, paars en geel te combineren, krijg je een gevoel van diepte waardoor het schilderij heel spannend en ruimtelijk wordt. Omdat iedere vierkante centimeter op het doek geschilderd is, de kleuren, het licht en de compositie harmoniëren, ontstaat er een gevoel van geluk!

 

Landschappen worden veelal realistisch op het doek gezet. Ook hier geldt dat herinnering en beleving invloed hebben op de emotie van de schilder en dus zijn of haar werk. In het schilderij is te zien dat de wolken in de lucht op verschillende manieren zijn geschilderd. De streperige wolken komen dichterbij, de wolken die vloeiend geschilderd zijn, zijn wat verder weg.

Omdat het schilderij geschilderd is met olieverf, vloeien de kleuren mooi in elkaar over waardoor het een realistische uitstraling krijgt. Ook het kleurgebruik, natuurlijke kleuren die overeenkomen met de foto, zorgen hiervoor. ‘Afwijkend kleurgebruik zoals een groene wolk maken het landschap wel spannend, maar minder realistisch’ volgens John.

John Konijn Studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam (eerstegraads lesbevoegdheid) en aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Sinds 2005 werkt hij bij de Gooise Academie en geeft les in schilderen, tekenen, grafiek en gemengde technieken.

Louise Rutten is 7 jaar cursist bij John Konijn aan de Gooise Academie. Via haar website https://www.lourijkens.com is meer werk van haar te bewonderen.   

 

Wil je ook worden geïnterviewd over jouw cursus of het creatieve werk dat je op de Gooise Academie maakt? Of heb je een ander mooi verhaal over de Academie? Neem dan per mail contact op met Monique IJsselstijn.

 

 

Laat een reactie achter

    Deel deze pagina: