naaktmodel_PeterSmit.jpg

Verhaal komt terug in schetsen

Interview met: Docent Peter Smit en cursisten Gerrit Bogaers en Viktoria Enskaya

Peter Smit geeft op zaterdagochtend en -middag de cursus ‘naaktmodel tekenen en schilderen’ bij de Gooise Academie. Zijn cursisten Viktoria en Gerrit vertellen hoe zij de les ervaren.

Tijdens de les van Peter Smit worden naaktmodellen getekend en geschilderd. Peter geeft voor de les aanwijzigingen en uitleg over kunstenaars die relevant kunnen zijn voor de tekeningen die zijn cursisten die les maken. Deze les geeft hij uitleg over de kunst van Auguste Rodin (Beeldhouwer) en Egon Schiele (tekenaar en schilder). De beeldhouwer tekent vanuit de lijn het model in ongeveer een halve minuut en geeft de tekening een bepaalde toon met waterverf. Egon Schiele zet het model neer en zet er ook een kleur tegenaan zodat het model los komt van zijn omgeving.

Vanuit het verhaal over de kunstenaars wordt er met korte standen van het model gewerkt. “Ik heb mijn verhaal wel terug zien komen in de schetsen van de cursisten” aldus Peter. Het is ter inspiratie en de cursist is vrij om te kiezen of je de aanwijzigingen wel of niet mee neemt in de tekening.

naaktmodel_Petr_Smit.jpeg

In de tekening van Gerrit Bogaers kun je zien dat bepaalde kleuren realistisch zijn. Gerrit heeft zich laten leiden door de kleur groen en rood, beide kleuren zijn het grootste kleurcontrast wat we kennen. Hij tekent nooit realistisch ‘anders kun je beter een foto nemen’. Ook denkt hij niet terug aan een gebeurtenis uit het veleden als hij tekent. De tekeningen worden gemaakt op het moment zelf, waarbij zijn ogen gericht zijn op het model en vervolgens op het papier, om de standen van het model vast te leggen. Volgens Gerrit heb je maar eenmaal de kans om een bepaalde houding vast te leggen, ‘Dat wil ik dan treffen met ziel en al’ ‘Op het moment van tekenen ben ik niet bezig met mezelf en ook niet wat ik ooit mee heb gemaakt maar ik ben bezig met het moment en ik probeer de ziel te pakken van het model. De ziel is voor mij een heel belangrijk onderdeel. We hebben allemaal een ziel en die ziel als je het goed doet dan pak je hem zo in je tekening’.

Schetsen en schaduwen leer je te tekenen om door je oogharen te kijken en ‘dat is één van de moeilijkste dingen’. Met je ogen probeer je die schaduwen te beredeneren. Je ziet het ook een beetje. Wat werkt, werkt.

Volgens Gerrit inspireren de verhalen die Peter aan het begin van de les vertelt maar je bent je eigen Rodin, je bent je eigen Schiele. Je bent altijd jezelf. Peter heeft wel aanwijzingen gegeven. Bij een van de tekeningen waren de verhoudingen te kort en worden licht, donker en schaduwen van de tekening benadrukt.

Viktoria Enskaya, ook cursist bij Peter, heeft wel herinneringen aan vroeger: ‘De academie voelt als een soort meditatie: model, zitten tekenen met klassiek muziek. Een herinnering aan de tekenles die ik als kind had en dat ik als klein meisje tekende dat geeft veel positiviteit’. Vleugje gevoel naar vroeger gecombineerd met een soort meditatie; je komt tot rust. In de les van Peter hebben de cursisten verschillende niveaus. Tekenen en met je ogen meten waarbij de docent goede aanwijzingen geeft.

Op de tekening van Viktoria is een ander model te zien dan op de tekening van Gerrit. ‘Er zijn zoveel verschillende modellen en je leert iets mooi vinden’. De docent benadrukt de mooie kanten van het model. Mooie borsten, mooie benen, mooi haar dat moet je leren. Ieder mens is anders, je leert kijken naar mensen en iets moois vinden in ze. Iedere tekenaar maakt het model anders: langere benen, grotere borsten. Uiteraard moet de compositie wel kloppen. In de tekening zien we dat potloodstrepen zijn uitgeveegd, de gezichtsuitdrukking rustiger gemaakt is en de taille smaller. Alles in een kwartiertje gedaan, want in een korte tijd tekenen, daar leer je van.

Peter begint de les met korte standen, snel geschakeld en hard gewerkt. Iedereen doet dat en er worden mooie dingen gemaakt. Het model is heel belangrijk en uiteraard de docent. Na afloop is er applaus voor het model. Het model liet zich in haar ziel kijken; geen verplichting maar grote vreugde en absoluut respect!

Interview: Monique IJsselstijn

  • Deel deze pagina: